Bezsens czasoprzestrzeni

Oddaję się rozmyślnym rozmyślaniom..

Czasami bezsensownym w bezsenne noce..

Ostatnimi czasy myślę o czasie, a szczególnie pociągają mnie rozmyślania o rzeczy tak podstawowej, jak.. kalendarz.

Mamy obecnie rok 2020 (według kalendarza gregoriańskiego) lub 2773 (według ab Urbe condita, czyli AUC, od założenia miasta, czyli Rzymu). Jest to rok 699 Olimpiady. Tak to by policzył Grek Tukidydes.. gdyby znał kalendarz. Bah! Tylko że w czasach kiedy żył, czyli w V wieku przed naszą erą, kalendarza w jego świecie greckich polis w ogóle nie znano, to znaczy liczono lata, a jakże.. lecz nie w jednym, spójnym systemie, lecz dowolnie dobierając datowanie od wiosny do wiosny, podając miejscowe nazwy miesięcy, które poza tym różniły się ilością dni. Dla przykładu zajrzymy do jego dzieła „Wojna Peloponeska”.. wzmiankuje tam o olimpiadach, ale podaje tylko imiona zwycięzców, bez chronologicznych danych, z czego czytelnik może wnioskować że autor ich nie znał lub co logiczniejsze, nie było to dla niego ważne, tak jak jest ważne dla nas. To widać szczególnie w opisie samego konfliktu, gdzie ciężko nam się zorientować w chronologii wydarzeń. Liczy lata „od srogiej zimy, do pięknej wiosny”, zapominając w opisie kompletnie o szóstym roku wojny i mylnie licząc 17 rok konfliktu aż dwa razy. Po cholerę zatem go cytuję? Bo to jeden z najbardziej racjonalnych dziejopisów swojego czasu i to na nim między innymi opierali się rzymscy kronikarze, w tym niezbyt racjonalny Tytus Liwiusz i przede wszystkim bardzo ceniony za operowanie faktami Marek Terencjusz Warron. To ten ostatni wprowadził określenie ab Urbe condita (AUC), od założenia miasta (Rzymu). Był on legatem w legionach Pompejusza przeciwnika Juliusza Cezara i jednocześnie uczonym, pisarzem, oszczędzonym przez siepaczy Marka Antoniusza mimo iż przez jedną straszną chwilę znalazł się na listach poskrypcyjnych po śmierci Cezara. Juliusz Cezar, gdy pokonał pompejan w Hiszpanii wybaczył wiele wielu, m.in Warronowi. Wiedząc jednak że jest on jedynym z najlepiej wykształconych Rzymian owej epoki nakazał mu w ramach swoistej pokuty zorganizować bibliotekę publiczną w Rzymie. Jak wspomniałem wcześniej, to Warron bazując na podaniach, prawdach, półprawdach i kompletnych bajkach, podał w zasadzie jako pierwszy rok założenia bazowo AUC. Podchwycił to między innymi Juliusz Cezar w opracowanym, na jego rozkaz przez astronoma greckiego Sosygenesa kalendarzu zwanym od tej pory na cześć rozkazodawcy juliańskim. A było to w 709 roku AUC, czyli w 45 p.n.e. Kalendarz ten, przejęty potem przez chrześcijan obowiązywał aż do późnego baroku we wszystkich monarchiach europejskich, z tym że już nie jako AUC, najpierwej zmieniony za cesarza Dioklecjana na anno diocletiani, a potem przez pewnego chrześcijańskiego mnicha na Anno Domini. Jednak to Juliusz Cezar jako pierwszy zarządził bazowanie na kalendarzu słonecznym, a nie jak było wcześniej, na lunarnym. I pamiętajmy cały czas o owych mniejszych i większych błędach w obliczeniach zarówno Greków, jak i Rzymian. Suma summarum, gdy już dotarliśmy do Anno Domini, roku narodzin Jezusa Chrystusa, roku z datą „jeden”, błędy nagromadzone przez antycznych dziejopisów sięgają niekiedy nawet kilku stuleci i opieranie się na pewnych datach, jako na twardych faktach jest po prostu nielogiczne, ale cóż, jak mawia pewien badacz, autor akademicki powiedzmy.. cytat.: ..data rok 753p.n.e., jako rok założenia Rzymu, podana przez samego Warrona jest na pewno datą fałszywą, jednakże wszyscy współcześni badacze stosują się do niej.. umownie.. z wygody..

To stawia wszystkie Historie Powszechne, oprawne w skórę i złocone razem na jednej półce z „Wiedźminem” 🙂

A o Anno Domini opowiem kiedyś..

Robrtzjamajki

 

 

2 Comments

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s